Moziban az Oscar-esélyes Wicked, de nem az a baj vele, amit gondolnánk
Már az első trailer óta sejthető, hogy mire játszik és mivel lehet sikeres az Oz-mellékszál, de a mélyben ennél is nagyobb problémák vannak vele.
Nehéz olyan mozifilmről azt állítani, hogy szép, amely kiszaggatja és megrágja a lelked, de mást még nehezebb lenne mondani róla. Stephen King Halálsoron című történetének adaptációja a szívedig hatol.
Nyitókép: Warner Brothers/Getty Images, Halálsoron
25 éves lett Darabont Ferenc filmje, amely az Oscarra jelölt A remény rabjai után és a 2007-es A köd előtt megmutatta, hogy a direktor olyat is tud, amilyet kevesen. És hogy A remény rabjai kiváló film? Nyilván! A köd meg egy szemét, amely minimálisan kapaszkodva az eredeti novellához úgy veszi el minden életkedved, hogy már ahhoz is depresszióssá válsz, hogy visszakérjed. De a Halálsoron? No, ez egészen más tészta. Mert Darabont ezzel a King-adaptációval nemcsak az emberi gonoszság legmélyebb bugyrait vetíti a vászonra és a képernyőre, de ezt a legnagyobb jósággal be is világítja.
Ezt is ajánljuk a témában
Már az első trailer óta sejthető, hogy mire játszik és mivel lehet sikeres az Oz-mellékszál, de a mélyben ennél is nagyobb problémák vannak vele.
Ha valaki esetleg nem ismerné az alapsztorit, a főszereplő Paul Edgecomb (Tom Hanks), akit az idősek otthona csendesnek azért nem mondható nyugalmában megszállnak az emlékek, hogy zokogásban kitörve ismerjük meg múltját. Egykor ugyanis a börtönben, egészen pontosan a halálsoron dolgozott, ahova egy nap egy szörnyeteget hoztak be, hogy kivégzése előtt ott töltse a napjait. Mert John Coffey (a 2012-ben elhunyt Michael Clarke Duncan) két kislányt ölt meg hidegvérrel – legalábbis ezt gondolják azok, akik a lányok élettelen testével a kezében találták meg a tagbaszakadt óriást.
Pault azonban egyre több kétség gyötri, mivel Coffey nemcsak együgyü és barátságos, de újra és újra bizonyítja különleges képességét, mellyel önszántából gyógyít meg állatokat és embereket.
A fegyőr így nemcsak a területén ólálkodó, kimondottan rosszindulatú, kisebbségi érzéseit gonoszságra váltó Percyvel (Doug Hutchison) harcol minden egyes nap, de a saját lelkiismeretével is. Mert hiszen lehet-e elvetemült gyilkos az, aki egy kisegér életét is óvja? Erőszakos hajlamú-e az, aki láthatóan mindennél jobban törekszik a jóra, bosszúvágyat pedig még sanyarú sorsa miatt sem érez? A közönség pontosan ugyanolyan jól tudja a ki nem mondott választ, és miközben a film eleve tartogat megrázó és szélsőségesen drámai pillanatokat, ez a tudás a mélyben folyamatosan tépi és marcangolja a nézők lelkét, akik csak arra tudnak gondolni, hogy „Istenem, tégy csodát és mentsd meg az ártatlan lelket!”
Darabont már számtalanszor bizonyított. Nemcsak A remény rabjainál, de akár Robert Kirkman képregény-adaptációja, a The Walking Dead-sorozat felett bábáskodva is. Számomra azonban a The Green Mile, avagy az 1999-es Halálsoron bizonyítja, hogy éppen úgy, mint a tévesen a horror királyának tartott Stephen King, ő is bámulatosan ért az emberi lélekhez. És miközben azt gondolnánk, hogy a főszereplő az a nagydarab férfi, aki esélyesen egyetlen mozdulatával a teljes őrséget kiüthetni, Coffey igazából a történet csúcsdísze. Igazából itt Paul a főszereplő, ahogy küzd a betegségével és azzal, hogy rend legyen a halálsoron. Ahogy harcol Percyvel. Ahogy harcol a belsőjét mardosó bűntudattal.
Igazából itt Percy a főszereplő, ahogy szinte mindent megtestesít, amiről úgy tartjuk, hogy gonoszság. Ahogy egy, a halál kapujában álló, minden bűnét megbánt férfitól az utolsó kapaszkodót is elveszi.
Ezt is ajánljuk a témában
The Walking Dead: The Ones Who Live 1. évad – a zombik újabb évadra tértek vissza, de ezúttal a főszereplővel. Sorozatkritika!
Igazából itt a börtönigazgató és halálos beteg felesége a főszereplő; Csengettyű úr és az őt pártfogoló Eduard Delacroix; vagy éppen a termetéhez és nevéhez képest vajszívű Brutál (David Morse). Minden egyes ember az, legyen a jó vagy rossz oldalon, hiszen mind együtt felelnek a saját sorsukért és John Coffey végzetéért. Ezt pedig nagyszerű érzékkel, hangulatos módon, szépen elmesélve sikerül átadni. Tele élettel. Tele érzelmekkel. Persze technikai oldalról sem lehet belekötni, hiszen minden nagyon jól működik, a kiváló kamerakezelésnek és beállításoknak hála pedig valóban úgy tűnik, hogy egy óriás látható a vásznon.
25 éves lett Frank Darabont filmje, Stephen King története alapján
A Halálsoron egy nagyon szép, sőt gyönyörű film. Még úgy is, hogy néha megszaggatja a lelkünket. Mert minden szélsőségesnek és öncélúnak érződő mocska megrázó ugyan, de okkal látjuk az emberek árnyoldalát, amit megismerve még fényesebben ragyog az alapvető jóság, az eltökéltség és a jószándék. És ekkor kerekedik ki a történet, gyönyörűvé és felejthetetlenné válva. Szeretem Kinget és szeretem a történeteiből készült filmeket. Ragyogás, Christine, Carrie, Tortúra és a többi. De annyiszor talán egyiket sem láttam, mint a Halálsoront. És ennél jobban talán semmi sem példázza a minőségét.
Ezt is ajánljuk a témában
Hollerung Gábor és a BDZ igazi klasszikusokkal hozta el a filmzenék estjét, ahol még magyar filmtörténeti csodák dallamai is megszólaltak.